المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قمة الجحود فى الزمن العجيب


dodo martha
04-03-2009, 10:58 PM
++ دى قصة حقيقية حدثت فى ايامنا الغريبة دى



قصة عجوزتبكي

" فيه اثنين شباب راحوا البحر قعدوا على الشاطئ ومعاهم عشاهم. وهم قاعدين يتعشوا جتهم عجوز كبيرة في السن وقعدت تلقط الأكل المنثور على الأرض وتأكل. ولما شافوها قالولها أنتي جوعانة قالت أنا هنا من الصبح وما أكلت شي ..

جابني ابني من الصبح وراح وسابنى وقالي راح أجي آخذك بعد شوي.المهم جابوا لها عشاء وتعشت. وبعد ما تأخر الوقت اخدواأغراضهم وحسوا الشباب إن الوقت متأخر والجو بدا يبرد وما ارادوا ان يتركوا العجوز على الشاطيء لحالها في الليل وجاء واحد من الشباب وقال لها عندك رقم ابنك نتصل عليه نخليه يجي يآخذك . قالت العجوز إيوا معي الرقم في ورقه . ولما طلعت الورقة من جيوبها ... بتتوقعوا مكتوب فيها اية؟؟؟ مكتوب ( من يجد هذه المرأه يآخذها لدار المسنين) انصعقوا الشباب من المكتوب في الورقة وجلسوا ساعة يترجون العجوز تمشي معاهم. ويحاولون فيها إنهم يوصلوها أي مكان هي تريده .
أكيد العجوز رفضت أنها تروح معاهم لأن ولدها وعدها إنه يجي يأخذها وهي تريدتستناه لما يجي. وكانت تقول ابني راح يجي يآخذني وأنا راح استناه . ما كانت عارفة المسكينه إن ابنها نكرها ورماها في الوقت الي هي فيه محتاجه له.

المهم راحوا الشباب عنها وتركوها على أمل إن ولدها راح يجي يآخذها حسب وعده لها. فيه واحد من الشباب قعد يتقلب في السرير وما قدر ينام وكان يفكر في مصير العجوز المسكينة وقام من سريره وغير ملابسه وركب سيارته وراح للشاطيء. ولما وصل. شاف الاسعاف والشرطة والناس مجتمعين ودخل بينهم شاف العجوز قد فارقت الحياة ولما سألهم عن سبب وفاة العجوز قالو له أرتفع معها الضغط وماتت. ماتت من خوفها على ابنها يمكن يكون حدث له شيء. ماتت وهي تستنا ابنها يجي يآخذها. ماتت وهي بعيدة عن أهلها. ............................ انظر ماذا يفعل الابن بامه التى حملتة فى احشائها وتعبت لاجلة انة لاناكر الجميل
أرجو من كل من يقرأ هذه القصه ان ياخذها موعظة.. وان يعلق على هذا الموضوع لتكون الفائدة اكبر.. امسحوا دموعكم.. ولكن قبل ذلك اعلموا ان مجتمعنا لا يخلو من مثل هذه الامور.





* قصة صعبة قرأتها اليوم فى أحد المواقع واهتزت لها مشاعرى و أثرت جدآآ فيااا وقولت انقلها هنا فى منتدانا لعل تكون سبب لمنفعة الكثيرين واولهم انا العبد الخاطى

joseph
04-06-2009, 10:43 PM
يارب سلام
ava06ava06ava06ava06ava06
هذه القصة ابكتنى
؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
ولا استطيع غير البكاء

حبيب البابا
04-06-2009, 11:03 PM
قصة جميلة دودو ربنا يباركك ويبارك خدمتك

dodo martha
04-07-2009, 03:01 PM
ميرسى على مرورك جوزيف
ميرسى على مرورك جاكو
ربنا يعوض تعب محبتكم

jesus's girl
04-07-2009, 03:41 PM
يااااااااه ماتت من خوفها عليه .. بجد مفيش زي قلب الام ده

ميرسي يا دودو بجد قصة مؤثرة جدا ربنا يباركك

little angel
04-07-2009, 03:50 PM
ياااه ايه قمة الجحوود ده ...في كده دلوقتي انا مش مصدقة بجد....وكمان هي ماتت من خوفها هي عليه ..فعلاا مفيييش احن من الام بجد

ميرسي ليكي دودو كتييير بجد...فعلااا قصة مؤثرة اوووي....الرب يبارك حياتك..في انتظاار المزييد

pinknora
05-14-2009, 07:21 PM
صعبه جدا يا دودو بجد ربنا يحفظنا من ان قلوبنا تتحجر للدرجه دى

ميرسى لتعبك يا جميل

dodo martha
05-14-2009, 11:41 PM
ميرسى على مروركم الجميل وتعليقاتكم الجميلة دية
ربنا يعوض تعب محبتكم

المصرى الأصيل
05-15-2009, 12:12 AM
أيها الأولاد أطيعوا والديكم فى الرب لان هذا حق . اكرم أباك وأمك التى هى أول وصية بوعد لكى يكون لكم خير وتكونون طوال الأعمار على الأرض أف 6 : 1- 3
أن طاعة الوالدين وصية إلهية وعد بها الله من ينفذها بالبركات .. ياريت نفهم أن الوالدين قيمة عظيمة لا تعوض وان كان فيه حد مش فاهم أن الوالدين ذلك دلوقتى فياريت يفهم كده قبل فوات الاوان وساعتها لن يفيد الندم .

شكرا يا دودو على موضوعك الجميل كالعادة ربنا يبارك فى خدمتك ويعوضك