منتديات الانبا تكلا هيمانوت
 
jquery Ads



التميز خلال 24 ساعة
العضو المميز الموضوع المميز المشرف المميز
قريبا
بقلم :
قريبا

العودة   منتديات الانبا تكلا هيمانوت > المنتدى العام > المنتدى الثقافى

الملاحظات

Tags H1 to H6

منتديات الانبا تكلا هيمانوت

اسماك الباسا الفيلية القاتله

اسماك الباسا الفيلية القاتله

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 05-21-2009, 04:11 AM
الصورة الرمزية bebotop
bebotop غير متواجد حالياً
مشرف منتدى الطقوس

 


avatakla اسماك الباسا الفيلية القاتله


اسماك الباسا الفيلية القاتله

اسماك الباسا الفيلية القاتله




اسماك الباسا الفيلية القاتله


ظهر مؤخرا فى الأسواق بشكل ملحوظ اسماك الباسا الفيلية وحاولنا ان نلقى الضوء عليهاوما هى هذه الأسماك وما نوعيتها وكيف تتغذى
انها لا شك قصه كفاح لمزارعى هذهالأسماك وكللت بالنجاح على الرغم من تحفظى على أكل هذه الأسماك ولكن لابد أن نعترفبنجاح الفيتناميين فى اقتحام السواق بهذه الأسماك التى نافست جميع انواعالأسماك
ما سر هذه الأسماك



اسماك الباسا الفيلية القاتله
سمك الباسا

يكمن السر فى نجاح الفيتناميين فىتصدير هذه الأسماك الى اصرارهم على فعل شئ
احضر الفيتناميين خبراء فرنسيينأقاموا لهم اقفاص سمكية بسيطة ووضعوا بها اسماك الباسا
وتم تغذيتها على كل شئ (نعم كل شئ)
بواقى الأرز الزائد
بواقى أكل البيت الزائد
حتى الفضلاتوالحيوانات الميتة (وهذا ما يقززنا منها)

وتم انتاج الأسماك
وعملالمزارعين وفتحت الأسواق
وبدأت حالة من الازدهار


اسماك الباسا الفيلية القاتله


ولكن فى النهاية زاد الانتاج وفاض فبدأت مشكلةالمنتج ذو الكمية الكبيرة
وبدأت حالة الركود

اسماك الباسا الفيلية القاتله


فكر المزارعين وبدأوا فى فكرة تعبئة وتغليفالأسماك

اسماك الباسا الفيلية القاتله
قطعوا الرأس
ونزعوا الجلد والأحشاء ودرجوا الأسماكعلى حسب لون اللحم

اسماك الباسا الفيلية القاتله

غزوا بها انحاء العالم
اسماك الباسا الفيلية القاتله
ونجحوا فى هذه الاخطوة
ولن يقفوا عندها




hslh; hgfhsh hgtdgdm hgrhjgi

التوقيع:
الدوري للكباااااااااااااار
36 دوري للاهلي
الدوري رقم 7 علي التوالي
وكسبناه يوم 7/7
والفرق 7 نقط
ههههههههههههه


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.




To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

اضغط علي الصورة من فضلك وشارك معانا


رد مع اقتباس
قديم 05-21-2009, 04:24 AM   رقم المشاركة : [2]
مراقب عام و مشرفة منتدى الشباب والشبات
الصورة الرمزية jesus's girl
 
افتراضي

انا اول مرة اسمع عن السمك ده بجد ميرسي كتيرررررررر يا بيبو علي المعلومات الجديدة دي ربنا يباركك ويعوض تعب محبتك



التوقيع:

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.







To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
jesus's girl غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 05-21-2009, 04:29 AM   رقم المشاركة : [3]
مشرف منتدى الطقوس

الصورة الرمزية bebotop
 
افتراضي

شكرا يا ميرنا انا كمان كنت اول مره اسمع عنه
شكرا لمرورك



التوقيع:
الدوري للكباااااااااااااار
36 دوري للاهلي
الدوري رقم 7 علي التوالي
وكسبناه يوم 7/7
والفرق 7 نقط
ههههههههههههه


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.




To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

اضغط علي الصورة من فضلك وشارك معانا


bebotop غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 05-21-2009, 02:04 PM   رقم المشاركة : [4]
امين الخدمة

 
افتراضي

شكرا بوب على الموضوع اللى فى غاية الاهمية والحقيقة ان هذا النوع من السمك انتشر فى الفترة الاخيرة فى معظم السوبر ماركت وباسعار رخيصة جدا لدرحة ان الكيلو فيليه من هذا النوع بيتباع فى حدود 8 جنيه واحنا من غير ما يلفت نظرنا ده استوردوه بكام وكسبوا فيه كام عشان يتباع بالسعر ده والمثل بيقول لا تعطنى سمكة ولكن علمنى ان اصطادها واحنا عندنا فى بلدنا لا بيدونا السمكة ولا بيعلمونا نستوردها بيجيبوها لنا جاهزة فيليه ومنين من فيتنام والغريب ان فيه تقارير ان هذا النوع من الاسماك يحتوى على مواد مسرطنة لان بينضاف اليه مواد كيماوية عشان تقتل الميكروبات اللى فيه اللى بتيجى له من طريقة الغذاء اللى انت قولت عليها
يلا يمكن بيستخدموها عشان يحدوا من الزيادة السكانية اصل احنا بصراحة كترنا اوى والحكومة مش لاقية تاكلنا

شكرا بوب وربنا يبارك فى خدمتك



التوقيع:




To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.



To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
المصرى الأصيل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 05-21-2009, 02:26 PM   رقم المشاركة : [5]
مشرف منتدى الطقوس

الصورة الرمزية bebotop
 
افتراضي

شكرا لمرورك استاذ ثروت اللي انا ببقي فرحان بيه قوي شكرا ليك كتير استاذ ثروت
ربنا يبارك في خدمتك



التوقيع:
الدوري للكباااااااااااااار
36 دوري للاهلي
الدوري رقم 7 علي التوالي
وكسبناه يوم 7/7
والفرق 7 نقط
ههههههههههههه


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.




To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

اضغط علي الصورة من فضلك وشارك معانا


bebotop غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 05-21-2009, 10:19 PM   رقم المشاركة : [6]

 
افتراضي

ميرسى ليك يا ابانوب على معلومة الاسماك دى

بس انت تعبت عينى

كبر الخط شوية



التوقيع:

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.




To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
ميكو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 05-22-2009, 04:53 PM   رقم المشاركة : [7]
مشرف منتدى الطقوس

الصورة الرمزية bebotop
 
افتراضي

اولا :- شكرا لمروك يا ميكو

ثانيا :- ابقي ركب نضاره مقعره بتكبر

ثالثا :- هي جت كده غصب عني

رابعا :- شكرا تاني لمرورك الجميل



التوقيع:
الدوري للكباااااااااااااار
36 دوري للاهلي
الدوري رقم 7 علي التوالي
وكسبناه يوم 7/7
والفرق 7 نقط
ههههههههههههه


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.




To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

اضغط علي الصورة من فضلك وشارك معانا


bebotop غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)



الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 07:53 AM


† هدف خدمتنا: "‎ذوقوا وانظروا ما أطيب الرب‎" مزمور 34 : 8 †
† مبدأ خدمتنا: "ملعون من يعمل عمل الرب برخاء‎" ارميا 48 : 10 †
† شعار خدمتنا: "ليس لنا يا رب ليس لنا لكن لاسمك أعط مجدا‎" مزمور 115 : 1 †


F.T.G.Y 3.0 BY: D-sAb.NeT © 2011
Ads Management Version 3.0.1 by Saeed Al-Atwi
Protected by CBACK.de CrackerTracker

Security team

منتديات

هذا الموقع يستخدم منتجات MARCO1